Kristne forlater Betlehem
En gruppe det blir stadig færre av i Betlehem på Vestbredden er kristne palestinere. De moderate og velutdannede reiser først, selv om stadig flere muslimer forlater området også.
Foto: Adobe Stock
Foto: Adobe Stock
Leserbrev
Del

Elendig økonomi er hovedgrunnen til at mange kristne palestinere forlater byen der kristne innbyggere har bodd i århundrer. En serie strukturelle inngrep har rammet Betlehemsområdet spesielt hardt, ikke minst muren som går gjennom området og som har avskåret Betlehem fra Jerusalem og Israel. Dermed har arbeidsledigheten eksplodert. Turismen har tradisjonelt vært hovednæringen i området, tradisjonelt knyttet til Jerusalem- I dag kontrolleres turisttrafikken til Betlehem av israelske operatører, som mer enn gjerne fraråder turister å handle eller snakke med palestinere.

Selve muren er ikke en enkelt mur er ikke en enkelt mur som skiller Israel og Palestina. Det er flere murer som svinger hit og dit etter israelernes forgodtbefinnende og krever mye land på okkupert område. Minst nitti prosent av jorda er konfiskert i området. Den tilhørte kristne familier. Landsbyen Beit Jalla har mistet mesteparten av landområdene, dels til muren, dels til jødiske bosettinger. Situasjonen gir en økonomisk krise som bare blir verre og verre. Det er stadig lærerstreiker fordi lærere ikke får lønn fra en bunnskrapt kasse. Dette fører til at kvaliteten på undervisningen blir dårlig.

Tilknytningen til land er sterk i dette området

Kristne selger land som aldri før, og dette kjøpes av velstående palestinere. Nå er det snart ikke mer jord igjen å selge når israelerne jager palestinere bort fra området for å sikre sine egne bosettinger på okkupert land.

Mange landsbyer har vært blandet i mange år, og stort sett har det vært et godt forhold mellom muslimer og kristne. De står samlet mot det israelske presset. Etter Osloavtalen var det kun et fåtall hjemvendte palestinere som fikk ID-kort, i stedet fikk de turistvisum. Mange slipper ikke inn i området i det hele tatt. Mange familier tvinges også til å leve separert, noen på Vestbredden, andre i eksil.

Rett som det er foretar israelske soldater rassiarer i Betlehem. I ett tilfelle ble en såret palestiner fraktet til sykehuset i Beit Jalla. Kort tid etterpå dukket israelske soldater opp, knuste hele intensivavdelingen, arresterte en sykepleier og tok med seg den skadde. Han døde i israelsk varetekt noen timer seinere. Selvsagt ikke ett ord i vestlig presse etterpå. De var jo ikke der derfor kunne israelerne foreta overgrep og forbrytelse mot menneskeheten i fred.

De kristne er i mindretall, og det er knapt noen igjen

De er redde for at muslimene i området skal hardne til politisk, en frykt som også deles av moderate muslimer.

Interne palestinske konflikter er oftest baser på familiære eller regionale skillelinjer. i Betlehem går hovedkonflikten mellom innflyttere og familier som har levd lenge i området. Innflytterne fra Hebron er sterke og innflytelsesrike, og anses for å være mer bakstreverske enn lokalbefolkningen.

I årevis har det vært den samme ruta fra Jerusalem til Betlehem. Nå står den skammelige muren der. Den første gata en ser når en kommer gjennom muren, er den travleste handlegata i Betlehem. I dag er det kun ruiner igjen av den velrenommerte kafeen «Memory».

Turisme i Betlehem handler om mer enn Fødselskirken. Det produseres suvenirer av ymse slag av oliventre og perlemor. Nå går produksjonen på tomgang og stort sett til lagring, og salgstallene er katastrofale og stuper.

Selvsagt er arbeidsledigheten høy. Småtyverier og innbrudd øker. Rettssystemet fungerer ikke. Solidariteten med palestinerne er viktigere enn noen gang før, og vi må informere verden at Israel står for en urettferdig utbyttingspolitikk som truer den politiske stabiliteten i området.

betlehem,kristne,palestinere,muslimer,israelske,jerusalem,hebron