Kirken bør styres av undersøkelser
Aldri før har vi hatt så god tilgang til informasjon om hverandre. Det må kirkene utnytte.
Joakim Skavern: «Vi har et altfor viktig oppdrag til å være defensive.» Foto: Adobe Stock
Joakim Skavern: «Vi har et alt
...
Joakim Skavern: «Vi har et altfor viktig oppdrag til å være defensive.» Foto: Adobe Stock
Meninger
Del

Å velge riktig er noe av det vanskeligste vi gjør. Og det å være ledet av Den hellige ånd er et fantastisk ideal i frikirkelige miljøer, men ingen enkel øvelse. Altfor mange ganger har den lettvinte løsningen å si at «Gud har talt» fremfor et grundig forarbeid blitt brukt. Men vi trenger å bygge våre kirker på innsikt og gode analyser.

Jeg tror selvfølgelig på en Gud som taler til den enkelte og jeg tror vi kan ledes av Han på flere måter – allikevel er jeg overbevist om at kirken i stor grad burde styres av jevnlige undersøkelser.

Det som gir store teknogiganter som Facebook, Google og Netflix makt er tilgangen de har på enorme mengder brukerdata. De vet veldig mye om oss. Informasjon de bruker til å få oss mer avhengig av deres produkter slik at vi bruker mer tid på deres plattformer. Og hovedhensikten er åpenbar: de skal tjene penger på deg og meg. Kirkens edle mål om å hjelpe mennesker til tro på Jesus og lede dem til bedre liv i etterfølgelsen av Han, er mye bedre enn teknogigantenes, allikevel taper vi kampen om oppmerksomheten. Og vi kan kanskje synes det er urettferdig å konkurrere med selskaper som har flere hundre milliarder kroner. Men de startet ikke der. De jobbet seg gradvis oppover – hele tiden med et stort fokus på brukerdata. De visste at informasjon om deres brukere er helt avgjørende for deres suksess og de bygde businessmodeller basert på dette. Her har kirken en lang vei å gå. Ikke på business, men bruken av informasjon og innsikt. Vi må omfavne spørreundersøkelser, forskning og statistikk. Og så må vi be Gud om nåde til å forvalte dette på en god måte slik at vi kan bygge Guds rike her på jorden basert på det vi finner ut.

FAKTA

Kort sagt

Jeg er ikke så redd for at kirken blir for kommersiell. Det er langt igjen dit. Jeg mener faktisk at vi må la oss utfordre i større grad av den holdningen og offensive tankegangen som preger det kommersielle markedet. Vi har et altfor viktig oppdrag til å være defensive.

gudstjenesten som en vare. Den siste tiden har flere reagert på et leserinnlegg som den tidligere programlederen og forleggeren Arve Juritzen hadde på verdidebatt.no 15. september. Han beskriver gudstjenesten som en vare. Og mange har latt seg provosere av ordvalget «Vårt hovedprodukt er gudstjenesten». Han skjønner selv at det er provoserende, men de som blir sinte blir sinte på feil ting. Ja, jeg er enig at han burde bruke andre ord om det sakrale. Men poenget hans er likevel viktig: vi må utvikle oss! «Vi er i konkurranse med underholdningsprodusenter som bruker millioner på utvikling og markedsføring», skriver han. Og det er realiteten vi må ta inn over oss.

Aldri før har vi hatt så god tilgang til informasjon om hverandre. Det er jo både skremmende og fascinerende. Og vi kan si mye negativt om det. Samtidig må vi ikke la sjansen gå fra oss. Vi må bruke informasjonen som er tilgjengelig til det gode. Vi trenger strategiske hoder i våre kirker som liker å bygge sunne miljøer på innsikt og dømmekraft. I mye større grad må vi bruke spørreundersøkelser for å fange opp det som menigheten tenker og er opptatt av. For ikke å snakke om lokalmiljøet. Hva tenker de om kirken? Hva skal til for at de skal ta en tur innom?

For et par år siden ble det gjennomført en kartlegging i Filadelfiakirken Oslo om datingkulturen i menigheten. Helt fantastisk! Blant alle de single som svarte i undersøkelsen viste det seg at over 80 prosent hadde lyst på kjæreste nå. Og majoriteten av de resterende ønsket seg kjæreste innen et år. Jeg har ikke hørt noe om at undersøkelsen resulterte i mange flere par, så undersøkelsen i seg selv er ikke målet. Hva vi gjør med funnene er det interessante. Og dette gjelder all analyse.

Jeg vil driste meg til å si at det helligste en kan gjøre er å ta gode valg. Og disse valgene bør være basert på innsikt. «Og dette ber jeg om, at deres kjærlighet må bli mer og mer rik på innsikt og dømmekraft, slik at dere kan forstå og avgjøre hva som er viktig». Filipperbrevet 1,9–10.

facebook,google,netflix,teknologi,konkurrerer,brukerdata,oppmerksomhet,spørreundersøkelser,forskning,statistikk,informasjon,Joakim Skavern,joakim skavern