Illustrasjonsfoto: Fotolia.com

Samtalen

Når vi snakker personlig sammen om Jesus og det han gjorde på korset, så forkynner vi til hverandre. Og denne forkynnelsen kan være avgjørende.

Veldig ofte når jeg underviser om evangeliet, nevner jeg den gode samtalen. Troen kommer jo av forkynnelsen. Men for­kynnelsen kan ikke bare skje fra en talerstol.

Evangeliet gjelder nemlig de personlige sidene av livet. De vi gjerne deler med få, for eksempel i en liten gruppe. Og evangeliet gjelder de private sidene av livet, som vi kanskje bare deler med én eller to.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Når vi snakker personlig sammen om Jesus og det han gjorde på korset, så forkynner vi til hverandre. Og denne for­kynnelsen kan være avgjørende. For den når inn i de innerste rommene. De som vi altså bare deler med noen få.

Når karrièredrømmen brister. Når kjærlighetssorgen river. Når relasjonene i oppveksten påvirker relasjoner i nåtiden. Når smerten over egne synder er for stor. Og Gud virker fjern. Da kan en fortrolig venn bringe evangeliet akkurat dit.

Hvis troen virker lite engasjerende­ eller aktuell, så ­behøver vi ikke gjøre evangeliet mer spiselig. Vi behøver å la det høres i hjertets innerste rom. Og det trenger vi hverandre til.

«Øv dere på å snakke sammen om det enkle evangeliet», sier jeg til elevene ved bibelskolen. «Forkynn det inn i livet til hverandre.» Jeg har erfart hvor viktig det er for en tro som holder.

Les også
Snekkersønn
Les også
Far
Les også
Følge ham
Les også
Skille det kostbare fra det verdiløse
Les også
Hver dråpe teller